Efteråret
er kommet til Mangaplaneten, og det kickstarter vi med et digt af alle tiders Benny
Andersen, som skriver:
"Sæt jer tydelige spor.
Det skal kunne ses at I har været her.
Vi skød med slangebøsse engang.
De store drenge skød efter tomme flasker.
Hvor er de flaskeskår i dag?
Jeg skød til måls efter månen.
Mærkerne ses tydeligt den dag i dag."
En
anden, der også sigtede højt og satte tydelige spor i himmelrummet var japaneren Noboru Ōshiro,
som tegnede og skrev Fantasy - og Science Fiction manga, og det er efterhånden
ved at være længe siden.
Noboru
Ōshiro blev født i 1905 i Tokyo. I 1932 fik han sin debut med udgivelsen Manga
Chinpon på et forlag i Osaka, men som Rokurō Kurimoto, der er hans rigtige navn.
Det var imidlertid mødet med udgiverforetagendet Nakamura Shoten i Tokyo, at der,
med et moderne udtryk, blev sat turbo på karrieren. Ōshiro indledte i 1933
et samarbejde med Nakamura Shoten om albummet Yukai na Tankentai. Værket blev den første udgivelse i en forholdsvis lang serie, som Nakamura
Shoten lancerede under navnet Nakamura Manga Libary, og som er lidt af et
stykke pionerarbejde indenfor den såkaldte story-manga genre. Samarbejdet
mellem Ōshiro og Nakamura Shoten må have været godt, for kigger man i bagkataloget,
så er han stærkt repræsenteret og det er jo også Nakamura Shoten, der udgav
Kasei Tanken, som blev en lysende stjerne i det japanske Sci-Fi mangaunivers.
Vi
skal i løbet af efteråret snakke mere om Noburo Ōshiros værker og lægger ud med
Yukai na Tekkōsho efterfulgt af Kasei Tanken. Undervejs tager vi også den
kulturhistoriske temperatur på Japan i den samtid, hvor Ōshiro og Nakamura
Shoten havde deres storhedstid.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar