søndag den 8. september 2013

Om at skyde til måls efter månen

Efteråret er kommet til Mangaplaneten, og det kickstarter vi med et digt af alle tiders Benny Andersen, som skriver:

"Sæt jer tydelige spor.
Det skal kunne ses at I har været her.
 
 Vi skød med slangebøsse engang.
De store drenge skød efter tomme flasker.
Hvor er de flaskeskår i dag?
 
 Jeg skød til måls efter månen.
Mærkerne ses tydeligt den dag i dag."

En anden, der også sigtede højt og satte tydelige spor i himmelrummet var japaneren Noboru Ōshiro, som tegnede og skrev Fantasy - og Science Fiction manga, og det er efterhånden ved at være længe siden.
Noboru Ōshiro blev født i 1905 i Tokyo. I 1932 fik han sin debut med udgivelsen Manga Chinpon på et forlag i Osaka, men som Rokurō Kurimoto, der er hans rigtige navn. Det var imidlertid mødet med  udgiverforetagendet Nakamura Shoten i Tokyo, at der, med et moderne udtryk, blev sat turbo på karrieren. Ōshiro indledte i 1933 et samarbejde med Nakamura Shoten om albummet Yukai na Tankentai. Værket blev den første udgivelse i en forholdsvis lang serie, som Nakamura Shoten lancerede under navnet Nakamura Manga Libary, og som er lidt af et stykke pionerarbejde indenfor den såkaldte story-manga genre. Samarbejdet mellem Ōshiro og Nakamura Shoten må have været godt, for kigger man i bagkataloget, så er han stærkt repræsenteret og det er jo også Nakamura Shoten, der udgav Kasei Tanken, som blev en lysende stjerne i det japanske Sci-Fi  mangaunivers.

Vi skal i løbet af efteråret snakke mere om Noburo Ōshiros værker og lægger ud med Yukai na Tekkōsho efterfulgt af Kasei Tanken. Undervejs tager vi også den kulturhistoriske temperatur på Japan i den samtid, hvor Ōshiro og Nakamura Shoten havde deres storhedstid.




 



 



 

 





 

 
 

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar