Det var en varm og fugtig sommerdag i 2007. Og det var i Osaka nærmere bestemt i den hektiske bydel Namba,
at batlyset pludselig gled henover en ellers blå himmel. Jeg havde brugt et par
timer i den lokale Mandarake og på vejen tilbage til stationen, kiggede jeg
tilfældigvis ind i en boghandel, der handlede med brugte bøger. I butikkens kælderetage, stod der et par meter tegneserier, som ikke ville få den store opmærksomhed, men netop albummet, på hvis ryg der med marmorhvide versaler stod skrevet BATMAN, skilte sig eklatant ud.
Kia Asamiya står bag Batman: Child of Dreams vol.1, og her i 2013 er det en erfaren tegneserieskaber, som er godt bekendt med det amerikanske superhelte - og fantasy univers. Asamiya har nemlig også arbejdet på Uncanny X - men og tegnet mangaversionen af Star Wars: The phantom menance.
Child of
dreams har to begyndelser. Vi lægger ud i Japan nærmere bestemt i den
internationale lufthavn Narita, hvor TV -reporteren Yuuko Yagi, sammen med et
kamerahold, gør klar til at rejse til Gotham City. Med i bagagen har den unge
kvinde et ønske om at få et interview med selveste Batman. Allerede her
fornemmer man at noget helt galt er på færde. Man kommunikerer ikke, men
skændes og vredes i stedet for. Sceneskift.
Med ryggen
mod publikum står nattens ridder og betragter Gotham City, hvis skyskrabere
rejser sig tavse og hemmelighedsfulde som gravmonumenter, som et dystert
sindbillede på flagermusmandens indre mørke. Det mørke han jager skyggerne i
byen med.
Det japanske
TV - hold har ikke været længe i Gotham, før
helvedet bryder løs. Two Face, der engang hed Harvey Dent, har taget gidsler og godt igang med at tage liv eller give liv, afhængigt af hvilken side af
mønten der rammer jorden. Heldigvis dukker Batman op og afslutter
gidseltagningen, hvilket samtidigt skaber en åbning for den kvindelige reporters
ønske om at komme i kontakt med nattens ridder.
I Child of
dreams er alting, som det plejer at være,forstået således, at Batmans ærkefjender på
skift står klar i kulissen med hver deres galoperende galskab i ærmet. Men under
overfladen er der et eller andet som ikke rigtigt stemmer, der er noget bag facaden, som ikke er hvad det udgiver sig for. Dette ser Batman klart og en
god historie kan langsomt tage sin begyndelse.
Kia
Asamiya fokuserer i sin fremstilling af den ikoniske superhelt på den maskerede detektiv, der reflekterer over de sælsomme hændelser, som gradvist rulles op i løbet af historien. Bruce Wayne spiller også en større rolle i historiens opbygning, og Asamiya viser på forunderligste vis, at bag masken og myten om Batman, finder man et menneske.
Hos Asamiya møder vi altså en Batmanfigur, der afviger fra den populære afstumpede hævner, der kun har voldsudøvelsen tilbage som eneste reaktion på komplicerede problemstillinger. Batman har her med andre ord en større forbundsfælle i kommisær Gordon end i Jokeren, og det gør første del af historien til en nuanceret og god læseoplevelse.
Hos Asamiya møder vi altså en Batmanfigur, der afviger fra den populære afstumpede hævner, der kun har voldsudøvelsen tilbage som eneste reaktion på komplicerede problemstillinger. Batman har her med andre ord en større forbundsfælle i kommisær Gordon end i Jokeren, og det gør første del af historien til en nuanceret og god læseoplevelse.
バットマン!
Ingen kommentarer:
Send en kommentar