torsdag den 16. januar 2020

Er der mon liv i rummet?


Godt nytår!

Den 16. januar er en særlig dag på Mangaplaneten. Mandag d. 16. januar 2012  skrev jeg nemlig  den allerførste blogpost til Alle tiders manga.  Det var en længeønsket rumrejse, der endelig skulle tage sin begyndelse. Jeg ville selvfølgelig først og fremmest skrive om japanske tegneserier, men den bagvedliggende ide var også at skrive om japansk kultur, som den nu kunne eller måtte blive udtrykt i tegneseriemediet.

Formålet med bloggen har ændret sig. Min primære interesse er blevet den at skrive om de japanske tegneserier, jeg faktisk ikke bare læser, men læser i og vender tilbage til for at opdage at, enten har jeg eller fortællingen forandret sig og blevet en anden efter det første møde.

Jeg holder i den forbindelse  meget af tidsrejser og kompasnålen peger ofte mod fortiden. Det skyldes ikke at alting var bedre i gamle dage (" jo det gør så.....”😈) eller fordi der ikke produceres gode tegneserier i skrivende stund. Mange af mine helte havde bare deres øjeblik i en anden tid. Og deres værker har vist sig at være særdeles langtidsholdbare.

I det forgange år har jeg overvejet om nærværende blog skulle være et sted til at anmelde japanske tegneserier, men da anmelderi er en hård branche og et svært arbejde, er jeg gået væk fra den ide igen.Der er forresten også allerede anmeldere nok, så jeg fortsætter med at skrive på begejstringen og ikke bedømmelsen.


Men altså.Mangaplaneten har længe ubemærket drejet rundt om sig selv. I det meste af  2018 og 2019 var der meget stille, og det var et bevidst valg fra min side. I mellemtiden er der også blevet registreret liv i andre dele af rummet. Det elektroniske tegneseriemagasin Nummer 9 lancerede engang i løbet 2018, mener jeg, Mangagalaksen, der, som navnet antyder, er en blog om manga. Ifølge de to skribenter vil de modigt begive sig hen, hvor ingen mangablog før har været. På Mangaplaneten vil vi følge livet i Mangagalaksen med stor interesse.

Vær velkommen og velkommen tilbage!




Ingen kommentarer:

Send en kommentar